Behandlingstid for byggesøknader

 

Hvor lang kan kommunens behandlingstid for byggesøknader være? Her vil nok mange utbyggere svare ”3 uker”, men det er ikke alltid tilfellet.


Behandlingstid for byggesøknader

Ønsker du hjelp med byggesøknad og/eller prosjektering? Kontakt oss gjerne via e-postadressen post@framingenior.no eller fyll ut kontaktskjemaet for et godt tilbud.


Ønsker du et godt tilbud på hjelp med byggesøknad? Fyll ut skjemaet under

Behandlingstid for byggesøknad – 3 uker

Ved utforming av en byggesøknad skal søker krysse ”JA” eller ”NEI” i følgende felt: ”Oppfylles vilkårene for 3 ukers saksbehandling, jf. § 21-7 annet ledd?” Her er det fristende å krysse av for “JA”, men vær obs på hvilke kriterier som gjelder for tre ukers behandlingstid for byggesøknader (frist for vedtak):

  • Tiltaket må være i samsvar med gjeldende regelverk og bestemmelser.

  • Det er ikke behov for tillatelse/samtykke/uttalelse fra annen myndighet eller naboer.

  • Det foreligger ikke protester eller relevante nabomerknader til byggesøknaden (gjelder ikke for søknader etter § 20-4).

  • Det søkes om tillatelse i ett trinn, eventuelt endring av gitt rammetillatelse.

  • Byggesøknaden er levert komplett. Med komplett menes at kommunen har nok informasjon til å kunne realitetsbehandle søknaden.

 

Behandlingstid for byggesøknad – 12 / 16 uker

Behandlingsfristen (frist for vedtak) forlenges til 12 uker dersom:

  • det søkes om rammetillatelse

  • det søkes om dispensasjon

  • det er behov for tillatelse/samtykke/uttalelse fra annen myndighet

  • det er behov for nabosamtykke ved plassering nærme nabogrense

  • det foreligger nabomerknader eller protester til byggesøknaden (gjelder ikke for søknader etter § 20-4)

  • søknaden har mangler slik at den ikke kan kan behandles


Tips 1: Kommunen skal fatte et vedtak i saken innen 12 uker. For hver påbegynte uke kommunen overskrider denne fristen, reduseres gebyret med 25 %.

Tips 2: Saksbehandlingstiden er maksimalt 12 uker. Dette betyr også at en tillatelse kan gis raskere. Få kontakt med din saksbehandler, og gjør ditt for at kommunens del av jobben blir enkel.

Obs 1: Fristen på 12 uker løper ikke den tid regionale og statlige sektormyndigheter (for eksempel Statens vegvesen) har saken til behandling. Det samme gjelder ikke for kommunale sektormyndigheter.

Obs 2: Samordning med “interne” kommunale etater og avdelinger som ikke opptrer som sektormyndigheter (for eksempel vann- og avløpsmyndigheter) skal ikke påvirke saksbehandlingstiden. Dette er en vanlig saksbehandlingsfeil i mange kommuner, og søker bør derfor være oppmerksom på kommunens praksis rundt dette.

Husk: Behandlingstiden løper fra byggesøknaden er registrert komplett av kommunens saksbehandler. Med komplett menes at kommunen har nok informasjon til å kunne realitetsbehandle søknaden. Søknaden må altså være godt nok dokumentert til å kunne tas under behandling, herunder at dokumentasjonskrav etter byggesaksforskriftens (SAK10) § 5-4 er ivaretatt. Dersom nødvendig dokumentasjon mangler, vil ikke tidsfristen starte før kommunen har mottatt «fullstendig» søknad. 12 ukers-fristen starter dermed ikke å løpe når en søknad har grunnleggende / større mangler.

Kommunens ansvar og plikter knytter seg primært til å vurdere en byggesøknad opp mot rammeforutsetninger i plan og materielle krav i lov og forskrift ("ytre rammer").

De viktigste bestemmelsene kommunen må vurdere er: 

  • Om tiltaket kommer i strid med forbudet mot bygging i 100-meters beltet ved sjøen

  • Om tiltaket er i samsvar med planbestemmelsene

  • Om det bør eller er nødvendig å legge ned midlertidig forbud mot tiltak

  • Om teknisk infrastruktur som vei, vann og avløp er på plass

  • Grunn- og miljøkrav (flom, ras, forurensning i grunnen o.l.)

  • Plassering, høyde og avstand til nabogrense

  • Visuelle kvaliteter

  • Om saken skal fremlegges for andre myndigheter

  • Eventuelle søknader om dispensasjon


Om søknaden mangler opplysninger som nevnt over, kan dette etter en konkret vurdering, være eksempler på en større mangel.

 

Byggesøknader med krav om dispensasjon

Byggesøknader som krever dispensasjon skal behandles av kommunen innen 12 uker. Fristen løper ikke så lenge søknaden ligger til uttalelse hos statlige og regionale myndigheter.


Innholdet i denne artikkelen inneholder forfatterens forståelse, tolkning og konklusjon av relevante lover, forskrifter, rundskriv, tolkningsuttalelser, anerkjent juridisk teori mv. Innholdet er derfor beskyttet av åndsverklovens § 2. Enhver gjengivelse av innholdet i «opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller annen bearbeidelse» (jfr. 3, fjerde avsnitt) vil bli ivaretatt i henhold til gjeldende lovgivning.